Joanna Rajkowska

Drak

Instalace

Park u Pavilonu anthropos, Moravské zemské muzeum

Pisárecká 273/5

 

Otevírací doba:

úterý – pátek 9 – 18

sobota – neděle 10 – 18

Ukázat na mapě →

 

Projekty polské umělkyně Joanny Rajkowské jsou většinou určeny pro veřejný prostor, ať už se jedná o fyzickou instalaci situovanou ve městě, utopickou scénografii pro neexistující sci-fi film o budoucnosti planety nebo třeba o rozsáhlou sérii autorských kosmetických produktů a ozdravných drinků vyrobených z jejích vlastních tělních tekutin distribuovanou mechanismy přejatými z marketingových strategií nadnárodních korporací. 

Pro Brno Art Open autorka vytvořila instalaci s výmluvným názvem Drak. Vychází v ní z vědomí strachu před blížící se zkázou civilizace způsobenou nevratnými klimatickými změnami, mezi jejichž nejpříznačnější projevy patří globální oteplování jako osudový důsledek neuváženosti lidského počínání a nenasytnosti a tuposti člověka. Autorka ovšem pracuje se zcela lokálním motivem: se symbolem města, jímž je brněnský drak – ve skutečnosti ovšem vycpaný krokodýl – opředený řadou pověstí. Vycpané tělo „monstra z cizích krajin“ visí v průjezdu budovy Staré radnice už od poloviny šestnáctého století a dodnes se těší velké oblibě u místních obyvatel i návštěvníků města a je samozřejmě i vyhledávanou turistickou atrakcí.

 Joanna Rajkowska jde po stopách hlavního motivu velmi důsledně: pracuje s povídkou Bruna Schulze Krokodýlí ulicez roku 1934, která prostřednictvím metafory rozdvojeného města líčí propast mezi starým světem poctivých kupců virtuózně ovládajících umění obchodu, a světem novým, symbolizovaným parazitní, rychle se rozrůstající městskou čtvrtí, pro niž je příznačný povrchní konzumerismus, komercionalizace, imitace, primitivní bezduchost a amerikanizace. Literární tvorba tohoto meziválečného polského avantgardisty spadá do židovské mystické tradice, je inspirována principy luriánské kabaly – principem duchovních světů, teorií stvoření světa, jeho kosmické katastrofy a její nápravy. Autor pracuje s metaforou světa jako textu (a případně i naopak) i se symbolem Knihy, k němuž se ve své instalaci odkazuje také Joanna Rajkowska, když v mrazicím boxu nechává falešného draka, vlastně krokodýla, spočinout na hromadě knih, v jedné pracce s Biblía v druhé s Descartesovou Rozpravou o metodě. Vstup do zmraženého mikrosvěta instalace přináší mezní fyzický zážitek.